WYCIECZKA DO GNIEZNA I BISKUPINA

Rok szkolny to  nie tylko obowiązki, nauka, sprawdziany i odrabianie lekcji. Każdy uczeń wie, że w trakcie dziesięciu miesięcy przychodzi czas wycieczek. Uczniowie klas: III, IV oraz I i III gimnazjum wraz z wychowawczyniami panią Edytą Banasiak, panią Urszulą Borwik, panią Anną Macniak i panią Izabelą Krupińską wybrali się w jednodniową podróż do pierwszej stolicy Polski – Gniezna oraz prastarej osady w Biskupinie.

Pierwszym punktem harmonogramu naszej wyprawy było Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie.
Podziwialiśmy tam zbiory związane z polskim wczesnym średniowieczem oraz z dziejami Gniezna i okolic. Ponadto mieliśmy okazję obejrzeć ciekawe filmy w jakości  3D, które pozwoliły nam „dotknąć” prawdziwej historii.

Następnie udaliśmy się do Katedry Gnieźnieńskiej. Zobaczyliśmy w niej  srebrny relikwiarz św. Wojciecha oraz dwa gotyckie portale. Oglądaliśmy również Drzwi Gnieźnieńskie, na których jak w księdze zapisano historię życia św. Wojciecha. Znaleźliśmy  również czas na modlitwę we wnętrzu tego wspaniałego kościoła.

Z Gniezna pełni wrażeń pojechaliśmy do Ostrowa Lednickiego. Ta wyspa, na którą dotarliśmy promem, jest jedną z najważniejszych miejsc w historii Polski. Za panowania Mieszka I i Bolesława Chrobrego pełniła funkcję czołowego ośrodka obronnego i administracyjnego naszego kraju. Najważniejszą atrakcją był oczywiście kompleks archeologiczny. Podczas jego zwiedzania oglądaliśmy m. in. makietę grodu lednickiego z X - XI wieku  oraz pozostałości Palatium z czasów Mieszka I wraz z kaplicą i baptysterium. Uczniowie i nauczyciele także chętnie pozowali do zdjęcia z figurami rycerzy Chrobrego.

Wizyta na wyspie to nie ostatni etap obcowania z historią. Po południu udaliśmy się do osady biskupińskiej, gdzie zwiedzaliśmy prasłowiański gród. Tam, przekonaliśmy się, jak żyli nasi przodkowie oraz obejrzeliśmy ciekawe wystawy. Zwiedzanie obejmowało podziwianie stałej ekspozycji przedmiotów codziennego użytku oraz strojów ludzi zamieszkujących niegdyś te tereny. Spotkaliśmy także pasjonatów, którzy z chęcią prezentowali nam czynności związane z codziennością naszych przodków. Pobyt w tym miejscu był tym bardziej wyjątkowy, że odbywał się podczas corocznego festynu tematycznego, bardzo chętnie i często odwiedzanego przez turystów z Polski i całego świata. To doskonała okazja do poszerzania naszych horyzontów.

Jesteśmy przekonani, że ta wycieczka była dla wszystkich wspaniałą lekcją historii, a jeszcze lepszą okazją do poznania kim byli nasi przodkowie i komu zawdzięczamy naszą tożsamość narodową. Z niecierpliwością oczekujemy  kolejnej tak kształcącej wyprawy.

Uczestnicy wycieczki

Zapraszamy do fotorelacji:

Przejdź do galerii powiązanej z artykułem